torsdag 19. mai 2011

Gulbeinmåke

19/05. 2011

Etter å ha sett vær prognosene i går, så det ut til at dagens vær kunne føre til noe spennende, var derfor tidlig ute.
Startet dagen slik jeg har gjort den siste tiden, på fyret. Det kan ofte lønne seg å bruke litt tid der på morgen og formiddagen.
Richard og jeg stod først alene en stund i fo, men etterhvert kom både Vegard, Bjørn Ove og Margrethe. Vi hadde blant annet 5 Tyvjo ptnv, 1 Storlom ptnv, 2 Splitterne ptnv og Gulirisk hunnen surret rundt.
Når klokken nærmet seg ti halv elleve dabbet det veldig ned med fugl på sjøen. Og jeg og Richard ble mer og mer oppslukt av måkene som satt nede i fjæra. Det var avlesing av fargeringer som stod i høysetet, vi la spesielt merke til ei gulbeint gråmåke, men den hadde norsk ring så det var ikke så mye å lure på. Men like til venstre for den satt en annen gulbeint sak, så litt ut som ei sildemåke i jizzet og var en tanke mørkere enn gråmåke, vi var litt frem og tilbake men konkluderte med at det måtte være en av disse umulige sildemåke underartene, men der tok vi sannelig feil gitt. Jeg viste bildene til Inge og han mente det var en grei 4k Gulbeinmåke.
Også Stein Engebretsen har sett på bildene og finner ingen ting som kan felle teorien om at det er en mich. Så da blir dette første sikkre funn for Lista Fuglestasjon!

4k- 5k Gulbeinmåke Larus michahellis






Senere da jeg satt ved parkerings plassen og hørte etter en viss irisk, som Asle var ute å prøvde seg på, men forsatt mangler etter å ha vært ute på Lista for endte gang, oppdaget jeg 1 Bieter, som kom over oss i fra lebeltet og peiste vider i rettning Borhaug. Tror til og med Margrethe fikk kontor- X på den:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar