torsdag 7. april 2011

Glente

07/04.2011
På vei hjem i fra Vanse i dag , kom jeg og min fru tilfeldigvis over denne krabaten av ei Glente(Milvus milvus), som drev og næringssøkte rundt Nordberg.
For første gang på lenge hadde jeg jo selvfølgelig IKKE med meg fotoapparatet. Og den kom mer eller mindre rett over bilen ved flere anledninger. Det er jo heldigvis ikke lenger enn ett par kilometer hjem til meg i fra Nordberg, så det var ikke lange tiden før jeg var på plass igjen, med kamera og nesten flatt batteri, og en rovfugl kan komme langt på ti minutt.

Var igjen heldig, dette var tydeligvis en sammarbeidsfull sak dette her. Oppdaget den igjen da jeg kom til "Penne-feltet", da den oppholdt seg på vest siden av fortet, men forsvant rundt på østsiden. Så jeg kjørte opp til Nordbergbrokka og fikk den nærmere enn noen gang, kunne nesten lukte den. Den var så nærme at jeg bare fikk med noe av vingen og buken gjennom 400mm`n.

Glente(Milvus milvus) er jo en relativt vanlig sjelden rovfugl i Norge, med flere funn årlig, særlig i Vest- Agder. Men det er noe med denne fuglen, som gjør at jeg nesten for litt skjelvinger, spesielt når èn får sett den så godt som i dag, til og med øyekontakt.

1 kommentar:

  1. Hei

    Jeg har akkurat kommet hjem fra tur i Bærumsmarka og så også en Glente. Var sikker på det var en Våk jeg observerte. Desto morsommere da jeg fant ut at det var en Glente. En flott fugl, minnet mye ornens bevegelser og sieling i luften.

    Ole M

    SvarSlett