torsdag 30. november 2017

30. November- "Kittmeis"

Ikke ofte, eller i grunnen aldri, jeg hater fugler, men den siste uka har jeg hatt en liten armada med kjøttmeiser på arbeidsplassen min og de har virkelig satt tålmodigheten på prøve.

De sist ukene har vi jobbet med å restaurere vinduer, i ett drøyt 150 år gammelt hus i Spind, noe som er en ganske tidkrevende og kostbar affære, og da er det relativt frustrerende å se arbeidet bli spist opp.
Vi bruker det gode gamle linoljekittet rundt glassene og til å tette små hull og lignende, som så blir malt over med linoljemaling, men dette kittet var noe kjøttmeisene bare ikke kunne motstå, så huset for dem en gigantisk meisebolle, der jeg ble løpende rundt og opp og ned i stillaser, for å reparere skadene.
Prøvde å Google problemet, men det virket ikke som det var så mye som holdt krappylene vekk, noen hadde prøvd å bake inn både pepper og chili i kittet, men uten hell, så var det noen som hadde hatt suksess med å smøre godt på med oljemaling. Så da kittet jeg på nytt og sauset inn de plassene der de likte å sitte, og i hvert fall frem til arbeidsdagen var over holdt de seg vekke fra kittet, men de fløy desperate rundt huset.

Da jeg kom igjen neste dag var jeg jo ganske spent, der jeg gikk å ventet på hva dagslyset kunne avsløre. Men ett tykt lag med maling var lett match og frustrasjonen steg, hva skulle jeg finne på nå da?
Var inne på tanken med å henge opp slike rovfugl drager, som skremsel eller kopiere opp rovfugl bilder og klistre på innsiden av vinduene, men tenkte at det blir de sikkert fort vandt til. Prøvde også å spille av spurvehauk, vandrefalk og tårnfalk lyder, der kun sistnevnte ga en viss reaksjon, men over hode ikke panikk. Det endte så opp med at jeg kittet og malte på nytt og tapet over, det virket nemlig som om fuglene gikk på de samme plassene.
Kom tilbake neste dag og de hadde tydelig vært på tapen, men ikke kommet gjennom, så det virket som det var suksess, og jeg kunne fortsette med det jeg egentlig skulle gjøre.

Men, så kom dagen med de blå gradene og desperasjon i meiseflokken, helvete var i gang. Nå måtte det drastiske tiltak til og mange stygge tanker streifet mitt fortvila sinn, som luftgevær, mitraljøsehagle, musefelle, fluetape og limepinne. Men har jo fått god oppdragelse, så da får man heller bruke kreativiteten på andre mer humane alternativer.


Heldigvis blir dette huset kun brukt som sommerhus, så da så jeg ingen annen utvei enn å lage bokser som kunne skrues utenpå vært vindu.
Men ti på tre og selvfølgelig etter at alt stillas var tatt ned, rett før jeg og kollegaen min skulle ta helg fant F##N meg fjærdottene vei bak boksene også, så nå var det i ren forbannelse rett opp i en gammel knasende fem meters trestige og som siste utvei å stifte opp musebørster rundt boksene.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar