lørdag 31. desember 2016

28. november- Hvithodespurv

Har i høst vært et stor innrykk av denne arten, bare her i Vest-Agder har det vært 7- 8 funn til nå i høst.
Så da jeg var ferdig på jobb i dag, tenkte jeg å prøve å finne igjen en 1k hann Gunnar Gundersen fant på Østhassel for noen dager siden.
Da jeg tok snarveien over Hellemyra oppdaget jeg en annen stor gulspurvflokk langs veien og den måtte jo sjekkes ut. Flokken var ganske flyktig, der den pendlet mellom stubbåkeren og trærne ved jordekanten, men syns jeg så en som virket ganske lys i farten. Ventet i håp om at den skulle komme til syne i buskaset foran meg, for i åkeren var det helt umulig å se en ensete fugl.
Etter en liten stund fløy det opp en god del av flokken og etter mye saumfaring i kvistverket fant jeg igjen fuglen min, og sannelig var det ikke en hunn hvithodespurv. Det er jo ekstra stas å finne et nytt individ selv.

Hvithodespurv Emberiza leucocephalos, 1 hunn Hellemyra

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar