torsdag 7. april 2016

7. april- Rødtoppfuglekonge

Er jo så heldig som har litt "pappaperm" i disse tider, og da får jeg også disponert noe av tiden ute i felten med kikkerten rundt halsen. I dag skulle det jo også bli en strålende morgen værmessig, noe det også ble. Etter flere dager med relativt grått vær, var det nå lett skydekke, og den lille trekken som var, kom i fra en sørøstlig retning og det kokte med fuglesang i fra skogholtene.

Meeen tror du fanken tude me at ikke jeg måtte i et morgenmøte på jobb, akkurat i dag! Jau da, og andre "normale" folk tenker jo ikke nevneverdig mye på hvor fin morgenen er, så tiden dro ut og morgentimene forsvant, til min store fortvilelse.
Vel hjemme og med andre frokosten for dagen fortært, fant jeg ut at jeg måtte følge plan A, som var å sjekke ut Kviljo området.
Har opp i gjennom årene erfart, den harde veien (fuglemessig), at det er utrolig viktig å dra til de områdene som man først hadde tenkt eller planlagt. Det har skjedd så utallig mange ganger, at jeg har blitt "snytt" for gode funn av andre, bare fordi jeg har utsatt eller latt være å reise til den spesielle lokaliteten.
Men i dag holdt jeg meg til planen og dro til Kviljo, nærmere bestemt Kviljoodden. Ja ja, odde og odde fru Blom, etter vinterens herjinger var det ikke mye odde igjen. Det lå noen steiner litt ute i sjøen, så hadde du stranda og en loddrett sandskrent på ett par meter.
Men ble stående ett par timer på det som var igjen av den ytterste klitten, kikket litt på sjøen og litt innover Lista landskapet. Fulgte blant annet ei voksen havørn i en times tid.
Det var da jeg ble obs på en fuglekongelyd i fra furuholtet, rett inn forbi odden. Og med stor influx av rødtoppfuglekonge i Storbritannia i påsken og med en liten trend her på sør og sørvest landet siden slutten av mars, surrende i bakhodet, måtte jo denne lyden sjekkes nærmere ut.
Det tok ikke lange tiden før jeg fant tre fuglekonger, men var det ikke en til her? Jo, og der hoppet den frem, mye varmere og eksotisk i fargene enn sine slektninger.
Kjente det var deilig å få den lille skjelven, det var lenge siden jeg hadde funnet en skikkelig godbit, faktisk ett og halvt år siden jeg hadde kjent på den følelsen. Og for å skryte litt, så var dette mitt tredje feltfunn av rødtoppfuglekonge, det er det ikke mange forunt!

Rødtoppfuglekonge Regulus ignicapilla, 2k+ hunn
Havørn Haliaeetus albicilla, 1 ad. her på
tokt over Runa, noe som skaper voldsom
oppstandelse i sjøfuglkolonien.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar