lørdag 11. juli 2015

3. juli- "Vondestien"

Planen var egentlig å begynne på hundehuset i kveld, men fikk litt vondt av bikkja, som hadde ligget strak ut i sommervarmen vi har hatt de siste dagene, så en liten strekk på beina hadde nok ikke skadet.
Havskodda lå tjukk og det var bitte litt kjøligere, så tenkte en liten kvelds tur opp til Senegre var bedre enn ingen luftetur. Men luftfuktigheten var til å ta og føle på og svetten rant av panna, selv ved lett gange. God og svett, og vel fremme på Senegre, fant jeg ut at jeg like gjerne gå til Snekkestø også.
Og etter å ha bodd her ute på Lista i ti år nå, så er det nesten litt skammelig at jeg ikke har gått denne berømte "Vondestien", litt usikker på om det er på grunn av at den er litt krevende, eller det faktum at det i stiens drøye 200 års historie har krevd to menneskeliv, som har gitt dens navn?
Men uansett så ble fristelsen for stor i dag, så turen fortsatte på denne lokalt berømte stien, som så mange har skrytt av.
Og ja, jeg føyer meg lett inn i rekken med skrythalser, for dette var ett flott stykke natur og kulturminne, hvor man lett kan trekke paralleller til vestlandet og nord Norge.
Jeg dro jo selvfølgelig lufteturen enda ett hakk når jeg omsider kom frem til Uddal, fra gammelt av en gård, men nå en ferie plass, for utforsker trangen ble for stor igjen, og turen fortsatte inn Uddalen, som jeg syns hadde litt Varangerpreg over seg, til Ellenes og vider hjem via Rudjord.
Så det som bare skulle være en liten strekk på beina, ble til en tre timers oppdagelsesferd i nærområdet, og den kan virkelig anbefales, men kanskje ikke for de minste barna.

Her følger ett knippe bilder fra hele løpa. Har funnet ut at nyere mobilkameraer funker utmerket til landskapsbilder, så 10- 20mm linsa til speilrefleksen samler stort sett bare støv, her har jeg kun brukt iPhone5.

Nydelig veiskulder i alle slags farger, to dager senere var
kanteklipperen der! Dette kan umulig hindre sikt og blomstene
er livsviktige for mange insekter. Hålebakken.
Kystkrattjungel på vei ned til Snekkestø.
Snekkestø
Ikke mange turstier i distriktet som er merket
slik
Relativt langt ned her, for ikke rett inntrykk på bildet
Pågående opprusting av sikkerhetsgjerde 
Uddal
Som å komme 200 år tilbake i tid
Her både så og føltes(mygg/knott) det ut som en plass det
kunne ha sunget en Lappsanger :)
Her er jaggu en bit av Rallarvegen!
Flott utsikt utover Rudjordsvannet
En ekte malamute hilser på alle, store og små!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar