lørdag 16. mai 2015

15. Mai- NATTHEGRE

Etter en litt tung dag, med en snikende forkjølelse hengende over meg, bestemte vi oss for å prøve grillen, siden det var slikt ett nydelig vær. Bordet var dekket og kotelettene hadde så vidt touchet grillrista da meldingen tikket inn, den var fra Gundersen. Før jeg i hele tatt hadde fått lest meldingen, tenkte jeg "F@&#, æ har jo akkurat slengt på kotelettan!" Å jauda, han kunne informere om at Klaus og Thomas hadde natthegre i Jåbekksvann! Nesten litt små forbanna, fortsatte jeg å grille, har jo tross alt ikke bare meg selv å tenke på her i livet heller.
Så er det jo rart med det, når man er sulten og litt hengen, da kan man fort få litt irrasjonell tankegang. Slik som, gidder jeg å kjøre HELT til Mandal, den sitter sikkert langt inn i sivet uansett,  jeg får den sikkert en annen gang, eller når man er virkelig langt nede i kjelleren kan man jo komme til det punktet å tenke at det er jo bare en fugl, tror jeg legger opp hele fuglekikkingen...
Men heldigvis så kommer fornuften raskt tilbake med litt føde innabords, og etter en kjapp telefon til Klaus, var jeg raskt klar for en tur til Jåbekk.
Etter nøyaktig en time og tre minutters kjøretur og en lett kappgang var jeg på plass ved Jåbekksvannet og ett nytt Norges kryss kunne umiddelbart hukes av, da natthegra satt helt åpent i ei lita or, ved vannkanten på Vassmyra siden av vannet.

Det var heller ikke første gangen denne arten var blitt observert i Jåbekksvann, forrige gang var i 1988.

Natthegre Nycticorax nycticorax, ad. hann
Natthegre Nycticorax nycticorax, ad. hann

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar