lørdag 28. februar 2015

17. Januar- WP kryssing i Kiel

En gang fuglekikker, alltid fuglekikker. Var på firmatur/ julebord med jobben denne helgen, hvor vi tok båten Oslo- Kiel, som i seg selv var en selsom opplevelse. Med full storm på vei ned, ble det ikke mange hæler i taket.
Hadde jo på forhånd håpet på litt måkeskåding de tre- fire timene vi skulle få være i land i Tyskland, men det slo ikke helt an, da de store mengdene med gulls uteble.
Så mens de andre i følget gikk på pub og kjøpesenter, tok jeg beina fatt og fant meg ett skogholt, her måtte det vel være noe fugl. Det tok ikke lange tiden før jeg ble obs på noen hakkespetter, hørtes jo ut som flaggspett, men man vet jo aldri, men ganske riktig, to flaggspetter, men like bortenfor klatret det en til, den virket da litt puslete i forhold til de to andre. Fikk fyrt av noen bilder for å se den på kameraet, og sannelig satt det en MELLOMSPETT på minnebrikka.
Jeg var i ekstase, da jeg ruslet videre på stien og hørte på skogens lyder,  en"børringevåk" kom mjauende over trekronene, en stor flokk med bjørkefink som raslet i løvet på bakken, sammen med noen svarttroster, trekrypere og meiser som kvitret rundt om kring, mens ekornene smatt fra tre til tre, i tillegg til den kontinentale vintersola, som så vidt varmet i ansiktet, kunne jeg nesten ikke få det bedre.
På vei ut av skogen hørte jeg en ukjent lyd, fattet mistanke ganske fort, men denne måtte jeg bare sjekke opp. Begynte jo å få det litt travelt, kunne jo vært greit å rekket båten hjem også, så jeg fyrte av noen strofer fra iPhonen, med mistenktes sang, og den vesle krabaten formelig klikket på denne "inntrengeren" og viste seg rimelig kjapt og ikke minst flott frem, så da var også KORTKLOTREKRYPER festet til brikka. Og en meget fornøyd en vendte tilbake til båten med hele to nye WP-kryss, unnagjort på få timer midt i januar!

Mellomspett Dendrocopos syriacus

Kortklotrekryper Certhia brachydactyla

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar