søndag 29. september 2013

29. september- Rødtoppfuglekonge

Etter å ha startet dagen på østsiden av Lindesneshalvøya, hos Svein Almedal, med ringmerking og sjøfuglskåding, i sørøstlig bris av en eller annen slag, tenkte jeg det kunne være lurt å prøve litt på andre siden av halvøya, som ligger i le av vinden, så turen gikk til Stusvik.
Stusvik er en idyllisk liten plass, som ligger plassert i en liten dal ut mot havet, med masse fint kratt og små hager, perfekt for småfugl.
Så fort jeg parkerte bilen hørte jeg at det var flere meiser, noen gransangere og en litt rar fuglekonge. Tenkte ikke noe mer over det, så jeg smøret meg ett par brødskiver, mens jeg håpet på en gulbrynsanger i Lindesnes kommune.
Plutselig var denne merkelig fuglekongelyden der igjen, i den nærmeste busken, skimtet fuglen mellom greinene. Jeg stivnet til der jeg satt med kjeften full av GULL salmi, det var da noen sinnssjuke øyenbryn på den fuglen! Her stod det mellom to arter, med det tok heldigvis ikke lange tiden før den hoppet frem og viste seg godt, jeg kunne raskt avfeie fuglekongesanger senarioet for så å claime kommunens første rødtoppfuglekonge.

Rødtoppfuglekonge Regulus ignicapillus, hunnfarget
Rødtoppfuglekonge Regulus ignicapillus, hunnfarget



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar