søndag 21. oktober 2012

14. Oktober- Myrpiplerke

Etter et flott opphold på Værlandet og Bulandet, ble vi godt vartet opp hos mor av Leif Bjørn Lunde. Gode og mette, og etter god natts søvn var gutta boys klare for nye eventyr, eller rettere sagt, klare for å komme seg hjem.
På vei sørover måtte vi bare legge til en liten omvei utom Øygarden, nærmere bestemt Tjeldstø, for her var det observert en Myrpiplerke de siste dagene. Vi har jo begge myrpip fra før av, ikke mindre en to, men "bare" den øst asiatiske underarten japonicus. Denne fuglen er den nord amerikanske underarten rubescens, som er den vanligste i europeisk sammenheng, men langt fra vanlig.

Etter noe leting og venting dukket den omsider opp. Jeg hadde jo "selvsagt" plassert meg strategisk på forhånd, så fuglen landet så og si rett ved siden av meg. Til tider kom den faktisk litt for nærme, innforbi nærgrensen på linsa(3,5m), så nærme at når jeg satt på huk, skygget jeg for den, kunne føle en eim av yankee, som pirret nesehårene.

Myrpiplerke Anthus rubescens rubescens
Myrpiplerke Anthus rubescens rubescens
Myrpiplerke Anthus rubescens rubescens

 Legger til noen bilder av fuglen jeg fant på Lista noen år tilbake, sånn for sammenligning.

Myrpiplerke Anthus rubescens japonicus
Myrpiplerke Anthus rubescens japonicus



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar