søndag 30. september 2012

Litt oppsummering for september

Ser det er på høy tid å ta igjen litt på bloggen, etter å ha forsømt den en periode. Så her kommer en kjapp oppsummering.

10. sep.
Startet dagen med en sjelden gjest her på sørlandet, nemlig ei haukugle. Oppdaget den i det jeg skulle til å parkere bilen på Ellenes hvor jeg jobber fortiden. Tross leting ble den ikke gjennfunnet.

11. sep.
Fikk min andre obs av nøttekråke i år. Denne fløy over hyttetaket på Ellenes hvor jeg jobber på fortiden.

16. sep.
Av ren fortvilelese på alt det dårlige været vi har hatt den siste tiden, måtte jeg bare prøve meg på litt rovfugl registrering på Gråfjell. Men måtte gi meg etter en og en halv time, da uten å ha sett en eneste rovis. Klager ikke, fikk nok ei haukugle som trøst for alt strevet.
Før jeg gikk ned, tenkte jeg at det sikkert var gode forhold for litt sjøfugl skåding, i og med det blåste ganske bra i fra vestlig rettning. På vei ned mot bilen ringte Geir Birkeland, for å spør om ikke jeg hadde lyst til å "joine" ham i sjøfuglbua, og da kunne jeg jo glede ham med at det var akkurat det som var planen.
Og for en god plan! Etter ca. en time og flere hundre havhester, så smalt det i bua. Det første som falt meg inn var at det måtte være en jo, men noe skurret. Kunne det bare være ei ung sildemåke, nei. Så oppdaget Geir den også, og han hadde tydligvis gjort hjemmeleksa si. Ganske varm mørk overside, litt sildemåkeaktig, mørk stjert, lys underside, tydlig hengslete vinger med ekstra knekk i hånden, kunne av og til i visse vinkler skimmte et litt gråere vingedekkerfelt. Ellers rolig flukt, bortsett fra et lite øyeblikk, da en storjo kom opp bak den, men hvem hadde ikke blitt litt stresset da? Det eneste vi ikke så, var nebb og vingeunderside. Vi var allerede ganske sikre på art, men etter en rask jogg opp til bilen etter fugleboka, kunne vi med sikkerhet claime vår første GULNEBBLIRE! Det var dette jeg hadde drømt om, i alle de utallige timer, som jeg har tilbrakt med teleskopet rettet ut mot havet.
To timer senere smatt en 1k fjelljo forbi NV, ellers hadde vi, som kan nevnes, 12 storjo NV og 2 SØ, 560 havhest NV og 4 SØ.

18. sep.
Hadde to nye nøttekråker på Ellenes i dag.

21. sep.
I dag skulle det sattses på Gråfjell, knall fint vær og høst i lufta, bare seks grader ute, hærlig.
Og bedre ble det da jeg åpnet ytterdøra, tsuitt, tsuitt, tsuitt... var det første jeg hørte. Årets første gulbrynsanger satt i buskene, rett bakom huset.
På plass på fjellet var det minimalt med rovfugl, men gjennsyn med haukugle og overflygende nøttekråke varmet en ellers kald søring.

Utsikt fra Gråfjell i nordlig rettning. Kystlyngheiene på Lista
har virkelig fått føle på byråkratiets uvitenhet og enkelt
personers grådighet, trist at det skal være slik i 2012!

Nydelig høst utsikt fra Gråfjell, her i sørvestlig rettning ut over
vest Lista, med fyret og Steinodden som strekker seg ut
i havet mot vest.


22. sep.
Ble "nattskift" og uglefangst og to perlugler kunne settes ring på. Leif B. Lunde dukket opp på morgenkvisten i håp om å få med seg gulbrynen, uten at det ga noe resultat.
Vi tok etterhvert turen opp på Gråfjell, for å se om det gikk noe rovfugl, men heller ikke i dag var det gang på rovisene, de uteblir nesten helt i år. Etter en time og rett før vi tenkte å pakke sammen dukket haukugla opp, og toppturen ble topp.
Vi fikk plutselig melding om KANADALO på fyret, så da var det bare å komme seg ned av fjellet. Vel ute kunne vi nyte synet av den, sammen med en heilo.

Ringmerking:

2 Perlugle
1 Svarttrost
5 Grønnsisik

Kanadalo Pluvialis dominica
Perleugle Aegolius funereus
Perleugle Aegolius funereus
23. sep.
Uglefangst også i natt, og to nye perlugler fikk ring om foten.
Var senere nettvakt på Lista Fuglestasjon, i tilfelle meise rush. De store mengdene med meis uteble, så jeg kunne ta det ganske med ro.
KANADALOEN kom over oss, ilag med en heilo flokk.
Ellers ble det oppdaget en Polarsvømmesnipe på Kviljoodden, av noen dansker, så den måtte jeg jo få med meg.
Da jeg kjørte hjem Geir Birkeland, oppdaget jeg en liten spurvefugl, som forsvandt i hagen hans. Av det lille jeg så, var det sannsynligvis en vierspurv, men skulle gjerne sett den en gang til for å være sikker.

Ringmerking:

2 Perlugle

Kanadalo Pluvialis dominica
Perleugle Aegolius funereus
Perleugle Aegolius funereus
27. sep.

Ringmerking:

1 Svarttrost
1 Rødstrupe
1 Gjerdesmett

28. sep.
I dag fikk arbeidskolegaen gleden av å oppdage ei haukugle, som landet i et grantre, ikke langt unna hyttetaket vi arbeider på. Der satt den i fem minuter før den trakk nord i stor høyde. Like etter kom ei nøttekråke over taket.

29. sep.

Ringmerking:

1 Gjerdesmett








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar