mandag 13. juni 2011

En minneverdig tur

11.- 13. juni
Leif Bjørn Lunde og jeg tok en aldri så liten østlandsturnè på ett par netter, hvor vi var innom Aust Agder, Telemark, Buskerud og Vestfold.

Vi startet turen lørdag kveld på kjøkkenet mitt, med ett par stekte koteletter. Satte så kurs mot Hovden i toppen av Setesdalen, og vi var fremme cirka klokka halv tre på morgenen. Vi var nærmere bestemt på Lundane, for å få sett og hørt Dobbeltbekkasin, noe vi gjorde med suksess. Vi både så og hørte ni individer, men det var sikkert flere rundt i grasset. Vi hørte også 3 lirype stegger.
På vei opp til bilen igjen, kom jeg til å tenke på at det kunne ha vært gøy å ta opp lyden på bekkasinene, så jeg labbet ned igjen og brukte tre- fire minutter på litt opptak.
Det var da jeg la ekstra merke til en sang i fra den andre siden av jordet, som vi ikke ble helt kloke på og tilslutt mente jeg det måtte være en Busksanger, men jeg har gått å gnagd på denne hele resten av turen, etter at Leif spilte av blåstrupe lyd litt seinere på dagen. Og har nå i denne skrivende stund, kommet frem til at det faktisk bare er ei intens nattsyngende Blåstrupe. Så jeg får bare krype til korset og innrømme at jeg gikk på ei blemme.
Uansett vi bestemte oss for dra til Presterødkilen i Tønsberg. Vi hadde selvsagt en hel del små stopp på veien, men det førte ikke til noe som er verdt å nevne.
Vel fremme i Presterødkilen fikk vi med oss ei Egretthegre, som hadde holdt seg noen dager her. Det andre hoved målet her var å få med seg en hann Rødfotand, som har hatt tilhold i området noen år nå. Men da jeg studerte og telte ender, oppdaget jeg plutselig en 2k Skjestork. Den stod innerst i kilen hvor jeg hadde sveipet frem og tilbake med teleskopet flere ganger, skulle bare notere litt og da jeg kikket opp igjen var den der.

Plutselig satt Skjestorken der.
Så ut som den ville ta avsted, men...
... så satt den like plutselig der igjen,
her sammen med Egretthegre.

 Det varte ikke lenge før det raste inn med lokale helter som ville få med seg denne "bomba". Det viste seg å være andre funn for Vestfold og art nummer 300 for Tønsberg kommune.
Anders Hangård var blandt de oppmøtte og fant tilslutt Rødfotanda til oss.

Vi forsatte så sørover og stakk innom Gjennestadvannet og Mølen, hvor vi på sistnevnte lokalitet hadde Nattergal og tundralo.
Målet for natta var Sumpsangeren som hadde holdt seg ved Kalstadtjønna i utkanten av Kragerø i Telemark, men tross flere timers leting/lytting uteble denne.
La oss så på hjul mot Aust Agder igjen og kjørte om Gjerstad, hvor vi fikk med oss en syngende Nattravn. Endte tilslutt opp ved Temse, hvor vi overnattet. Her hadde vi bl.a. 1 sy Vaktel og det kokte med småfugl, det var reint vanskelig å skille alle artene.
På vei hjem hadde vi ei Svartkråke like før Lillesand og vel  hjemme på Lista var fortsatt Elvesangeren i full sving.
Jeg og Marianne var så heldige senere på dagen med å få sett den godt, da den landet på noen greiner forholdsvis nærme bilen.

Elvesanger,
og nei, jeg brukte ingen lokkemiddel
den kom helt frivillig

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar