onsdag 20. april 2011

Marokko- Syd for Hamburg

09/04.2011- 16/04.2011
I fra den 9. til 16. april var jeg så heldig å få være med på SEAPOP- gruppa sin tur til Marokko. Noe som var stort for en som aldri har vært lenger syd enn Hamburg.

Dro grytidlig i fra Lista og plukket opp Thomas Bentsen, Finn Jørgensen og Klaus M. Torland i Mandal, for så å kjøre til Gardermoen.
Det var en spent gjeng som ankom flyplassen fire timer før takeoff. Her traff vi også resten av gruppa, som bestod av Morten Hellberg, Nils Helge Lorentzen, Tor Oddvar Hansen, Jarl Skrunes, Oskar Kenneth Bjørnstad, Arild Breistøl og Frode Falkenberg.
Fire timer senere og litt pilsing glemte vi vekk å gå til gate`n, og ble etterlyst på høytaleranlegget, men vi kom oss omsider på flyet.

Etter fem forholdsvis lange timer, skjev nakke og svette ørekanaler, som et snakke sjukt kvinnfolk klarte å på føre meg, landet vi ENDELIG i Agadir.
Denne kvelden fikk vi egentlig ikke gjort så mye mer enn å ordne leiebiler og installere oss på hotellet.




Bil oppsett:  
Øl-bilen: Jeg(Skillet), Klaus(B1, han brune og deilige) og Thomas(B2, Blomster Thomas)
CR-bilen: Nils, Finn og Morten(Ringavleserene, de som stod får den seriøse delen av turen)
Lik-bilen: Oskar, Jarl og Tor Oddvar(Ikke pga. høy snitt alder, men Tors interesse for døde fugler og dyr)
Bugs/Møll-bilen: Arild og Frode(Wanna be Bergensere, med stor interesse for småkryp)

Bilene var noen rå frekke 1.4l Dacia/Renault Logan. 

10/04.2011

Startet dagen ekstra tidlig på grunn av kluss med klokka, Iphonen ville ha tiden to timer tilbake, mens det i realiteten bare var en times forskjell i fra Norge.
Kom oss åkkesom til utløpet av Oued Souss, som ligger i utkanten av Agadir. Det var disig og bitte litt yr i lufta, men jeg var alt i gang med å hanke inn nye lifere som: Cistussanger, Hagebylbyl, Maurersanger, Stylteløper, Sandterne, Svarthodesanger, Flamingo, Middelhavsmåke, Kalottmeis, Marmorand og en underart av Linerle.

Etter noen timer ved Oued Souss dro vi tilbake til Agadir og Hotel Petite Suede, som vi overnattet på, får å spise frokost.
Noe som var ett lite problem, var det at de spiser mye bakevarer i Marokko. Og for en med cøliaki funker det dårlig, så for min del gikk det mye i Snickers, chips og ett og annet restaurant besøk om kvelden.
Men, i fra takterassen der de andre spiste frokost og jeg drakk appelsinjus, fikk jeg også stifte bekjenntskap med Husspurv, Middelhavsstær og Småseiler. 

Så vendte vi nesa nordover langs kysten. Første stopp var i Ansa, en god plass for måke avlesning. Her hadde også CR-bilen rigget seg og jeg fikk se en flott lysstrupet Middelhavssteinskvett hann.

Turen fortsatte nordover. Og i mellom Taghazoute og Tamri hadde vi en stopp for å studere noen flokker med seilere og innimellom Tårnseilere og Gråseilere hadde vi også noen Kanariseilere, langs klippene. Så også de første Diademrødstjertene på denne strekningen og en underart av Varsler.
I Tamri fikk vi se en flokk med Skalletibis, som er en av verdens mest truete arter! Denne var også ny for B1. Jeg fikk også nye kryss på Svartsteinskvett, Ørnvåk og Berberfalk.
Ut over kvelden endte vi opp i Essaouira og ved broen like før byen fikk jeg se Brunstrupesandsvale.

Vi booket oss inn på Hotel Dar, hvor vi sluknet tidlig, jeg med hodeverk, øresus og "Within Temptation med Ice queen" knagende i bakhodet. B1 og B2 var en smule berustet, noe jeg fikk bekreftet til gangs dagen der på. Da etappen mellom Tamri og Essaouira ikke eksisterte i dere minne.

11/04.2011

Startet dagen ved utløpet av Oued Ksob i Essaouira, hvor jeg fikk Strandhegre, Cettisanger, Hvitbrystlo og Brakksvale.
Før vi fortsatte nordover stakk vi innom hotellet for å spise frokost. Her hadde de også egg, og så elskverdige som Klaus og Thomas er, fikk jeg deres egg også, siden jeg ikke kunne ha brødet som ble servert. 
Videre på vår ferd begynte plutselig Klaus å undre seg på hvorfor vi ikke hadde sett Hærfugl på turen så langt. Det var da jeg skjønte hvilket univers B1 og B2 hadde vært i mellom Tamri og Essaouira. Jeg kunne da med glede informere dem om at vi har sett Hærfugl, like etter Tamri. Men da jeg pekte på den og sa: "Se hærfugl", fikk jeg kun himmlende øyner og et tørt "Ja" i fra Klaus, som om Hærfugl er like vanlig som Gråspurv i gågata i Mandal.
Fikk ellers utover dagen høre mye i reprise i fra B1 og B2 om gårsdagen.


Vi stoppet litt her og der opp igjennom langs kysten og elvedrag som resulterte i Smalnebbmåke, Kirkeugle og Hvitkinnsvartterne
Vi kom etterhvert frem til Oualidia med tilhørende våtmarksområder og saltdammer, hvor det rastet store mengder vadefugl: 150 flamingo, 100 skjestork, 300 tundralo, 100 sandlo, 150 rødstilk, 100 stylteløper, 200 avosett, 30 lappspove, 200 myrsnipe m.m.(minimums antall, ved den første avkjøringen vi tok).

Endte til slutt opp i El Jadida, hvor vi prøvde å finne et hotell, noe som ikke var enkelt. Og i alt kaoset tok jeg en snarvei ut av et kryss i mot kjørerettningen, og der stodt politiet og blåste i fløyta. Jeg ble vinket inn og spurt om noe jeg antok var vognkort og sertifikat. Heldigvis var språkkunskapene til denne betjenten begrenset til arabisk pluss litt fransk og overhode ingenting engelsk. Han så tydligvis ikke annen mulig løsning en å sende oss videre. Hadde vel mistet lappen i Norge.
Etter tre- fire timers leting og kjøring igjennom enorme folkehav, fant vi endelig et hotell som ikke var fullt eller ville svindle oss. Vi slo oss tilro på Hotel El Morabitine.



12/04.2011

Da jeg voknet gikket jeg rett ut på en Kuhegre koloni, det kom også to Natthegre inn for landing i kolonien, som var nok en ny art for meg.
Vi bestemte oss for å skille lag i fra resten av gruppa, og satte kurs mot Marrakech.
På vei innover i landet kjørte vi forbi enorme jordbruksområder, med hvete, valmue og andre grønnsaker. Det så tilsynelatende ut som de bearbeidet disse sinnsyke jordene med esel og muldyr. De har ihvertfall sommer planene klare;-)

På de vidstrakte steppene før Marrakech fikk vi med oss Kalanderlerke.

Gjennom millionbyen Marrakech holdt vi på å få ei "Berberhøne" inn i passasjersiden, som kjørte en racing blå vw Polo. Tror ikke Klaus noen gang kommer til å komme over henne. Noe som er forståelig, både Blomster Thomas og jeg var enige om at, det var noe av det bedre som bevekte seg oppreist i Marokko. 
På vei ut av byen kunne vi virkelig se Atlasfjellene og landets høyeste topp, Jebel Toubkal på hele 4165moh., reise seg i det fjerne. Et mektig syn å se de snødekte fjellene, hvor enn selv stod nede på slettene i 35- 40 grader celcius.

Vi hadde Oukaimeden som mål for dagen, en liten alpinbygd på 2600moh. På vei opp fikk jeg Berberspett, Alpekråke og Blåtrost som nye kryss. Også landskapet er en opplevelse i seg selv, fantastiske frodige daler og juv, som går over i karrige sandfargete                                                           fjellskrenter og topper.

Oppe på Oukaimeden, ved parkeringen til stolheisen, hadde vi en flokk på 25- 30 Rosenvingefink, noe som ble nok ett nytt kryss i bokji, men fikk ikke sett på dem lenge, for vi ble fort omringet av tiggere og selger.
Vi kjørte opp på toppen Jbel Tizrag   på 2784moh. for å se etter rovfugl. Det skal visst være 2- 3 par med Lammegribber i Atlasfjellene, men å oppdage dem er som å sile ut piss fra Stillehavet. Så vi koste oss med utsikten og en Ørnvåk.


Vi tok inn på en grusvei, som gikk inn i mellom fjellene. Vår iherdige Logan dro seg gjennom gjørme og små bekker, men måtte gi tapt da vi kom til en fjellbygd, der vårflommen hadde dratt med seg store mengder stein og leire nedover fjellsiden og over veien. Men det var absolutt verd turen, vi fikk blandt annet Atlassteinskvett, Klippesvale og en "lokal" type av Fjellerke. Denne "Atlasfjellerka" lever nokså isolert i fra resten av bestandene på kontinentet, så det forundrer meg ikke om det er en egen underart. Det jeg kunne se var det at den mørke øyemasken gikk i ett med det mørke halsbåndet, noe det ikke gjør på den vi har her til lands.

Så gikk det mot kveld og jeg styrte vår finfine Logen ned fjellene og mot Marrakech, for å finne en plass å overnatte.
Det var ikke så lett å finne hotell i vår prisklasse med senger til tre i denne byen, og vi våget ikke å bevege oss inn i sentrum med bil.
Vi holdt oss i utkanten av byen og klokka nærmet seg 11 på kvelden, så vi ble enige om å ta det første og beste vi kom over. Og vi kom sannelig over ett. Five stars, med det fengende navnet Hotel Eden Andalou Spa & Resort. Vi slapp gjennom den bemannede bommen,  rullet forsiktig ned en flisbelagt vei med fine små palmer, breiner og andre jungelvekster og elegante lys som viste vei til rundkjøringen foran entrèn. Vi stoppet og kikket opp på dette byggverket som i mørket fortonet seg som ett palas, Vi kikket så på hverandre. Vi lurte på om det i hele tatt var vits i å spørre om pris, men når alternativet var en natt i bil, så koster det jo ingenting høre. Så B1 og B2 gjorde seg så edrulige som bare de to kan, etter ett brett med øl, og gikk inn. Jeg satt og passet bilen og forberete meg på en natt i forsetet.
Etterhvert kom Klaus ut med det dollargliset og gnei seg i nevene. Her skulle vi tydligvis være. Prisen var utrolig nok ikke avskrekkende i det hele tatt, kun 1200 dirham. Da jeg kom inn i lobbyen og på rommet var jeg sikker på at de to surrehuene andre hadde hørt feil, at det egentlig var 12000 dirham, jeg ble rett og slett nervøs og så for meg  oss i en episode av "Luksusfellen". I en håndtverkers øyne var det mange fine detaljer, la spesielt merke til benkeplata på badet som var av ektet stein og fossiler av trilobitter og andre forhistoriske sjødyr. Ute var det to fine basseng som B1 og B2 måtte prøve ut. For å si det sånn, de fniste og lo som to hyener på ørkenvandring, og som ikke har sett vann på tre månder, eller som to fjortiser, som hadde sett en halv pupp for første gang.
Ikke lenge etter at vi kom inn på rommet igjen, kom de med tajine til oss.

13/04.2011

Stod tidlig opp og fikk med oss frokostbuffeen. Her hadde de kalde og varme retter og fine desserter, husker spesielt fruktcoctailen, oh lord, den var god.
Alt i alt kom oppholdet på 1600 dirham og jeg kunne puste lettet ut.

Så kom vi oss avsted og planen var å komme oss til Agadir via Tizi-n-Test passet over Atlasfjellene.

Vi hadde store forhåpninger om å få med oss Atlasfluesnapper og Atlassanger, men det skulle vise seg å ikke være like enkelt. Den Brune og Deilige og Blomster Thomas oppdaget to snappere, men så dem ikke godt nok til å kunne claime dem og sangeren hadde vi kryss på i cirka fem minuter, helt til jeg fikk bilder av en litt lenger opp i bakken. Den hadde selvfølgelig altfor markant rød øyering og lang projeksjon, med andre ord en Rødstrupesanger. Og seriøse som vi tross alt er, kjørte vi ned igjen til der vi så den første og fikk ganske fort avblåst dette krysset, som var Thomas tredje bom på denne arten. Vi tenkte derfor med en gang på alle dem som er på krysse maraton i full  fart over Atlas, lurer på hvor mange det er, som egentlig kun har sett en Røstrupesanger i farten. Hadde ikke jeg fått bilder av den, hadde nok også vi krysset Atlassanger!
Ellers fikk vi se flere Maurersangere, en sannsynlig Slangeørn og jeg fikk kryss på Dvergørn og Klippespurv.
Her var det også nydlige omgivelser med frodige dal bunner og karrige fjell og veien slynget seg opp igjennom fjellsidene i beste "Flåklypa- stil".
Vi kom oss etterhvert opp til Tizi-n-Test som ligger på 2092moh. Med flott utsikt vestover i Atlasfjellene og i utgangspunktet over Soussdalen også, men det var for disig og motlys i den rettningen.
Vi fant vel igrunnen ut hvorfor, det var så disig, når vi kom ned i Soussdalen. Det var rett og slett grusomt varmt, faktisk så var det 46 varme grader. Var kun en i bilen som likte varmen og det var han som ikke kjørte og ikke satt i baksetet og som etter egne utsagn var brun og deilig.
Gikk nokså radig ut dalen mot Agadir. Vi booket oss igjen inn på Petite Suede, hvor vi bodde de tre siste nettene.
Tok turen ned til strandpromenaden og inn på en av de mange restaurantene, hadde en ok middag. Siden vi var de eneste i gruppa som hadde kommet tilbake til Agadir, tok vi en tidlig kveld.




14/04.2011

Dro tidlig til området rundt Oued Massa. Et frodig våtmarks- og jordbruksområdet en god times kjøring syd for Agadir. Et eldorado for skåding og fotografering, kunne fint brukt ei uke kun på foto i dette området. I følge "veteranene" var det visst nok dårlig med fugl nå, på grunn av lav vannstand i elva.
Startet med å gå langs grusstien ut til utløpet av elva, som resulterte i Hekkspurv, Svartkronesjagra, Palmedue, Eikesanger og Punersanger. Etter noen timer på restauraten/hotellet i Sidi-Rbat, som egner seg ypperlig til sjøfuglskåding, når forholdene ligger tilrette for det, dro vi inn i jordbruksområdene langs elva. Her myldret det med småfugl og fikk Topphegre som nytt kryss. Og på en stopp på den nederste broa, fikk vi en av turens høydepunkter, nemlig Eleonorafalk, som ble kryss for alle i bilen.
Igjen var alle samlet i Agadir og på kvelden gikk vi ut for å spise, alle unntatt Jarl, som desverre hadde blitt syk av en eller annen grunn.
Frode imponerte gjengen og kelneren med sine svensk, tysk og fransk kunnskaper. For ikke å glemme sørlandsk, som visst nok skulle være et bra eksotisk triks på byen i Trondheim.



Vi fuglefolk må være velsignet med tålmodige kvinnfolk!
15/04.2011

Sov lenge om morgenen, chillan på roofen og snubblet ned på beach`n og slappet off.
Etter noen timer på stranda fikk vi oss noe mat, denne gangen kamel/dromedar. Kunne like gjerne fått servert en skosåle. Mat er noe de på det gjevne ikke kan i Marokko. Mulig jeg er kresen, men jeg er vandt til god mat.



16/04.2011

Sist dagen og vi dro en siste gang til Massa. I dag startet vi opp i jordbruksområdet og jobbet oss nedover. Det resulterte i Hekkskvett og Dvergrørdrum.
Tok så turen ut til Sidi-Rbat igjen, men denne gangen med bil over høyden nord for elva. Her langs veien var det en  Maskesanger familie.
Vi roet ned på retauranten i en god time, før vi vendte nesa mot flyplassen.

Vel oppe i luften på vei til fedre landet, ville jeg prøve å sove litt, siden jeg skulle i dåp morgenen etter, men det var ikke så lett for CDene til Klaus gikk sin gang under hjernebarken. Spesielt den derre "Jag er så het, så het" til Bjørn Rosenstrøm.




17/04.2011

Fremme på Gardermoen var jeg selvsagt lys våken og kjørte som en prins helt til Kristiansand, da overtok B2 frem til Mandal og det tror jeg alle var glade for.
Jeg steg inn døren hjemme på Jølle klokken 07.30, fikk ordnet og stelt meg. Dro til Vigeland og fikk med meg hele dåpen i våken tilstand.



Alt i alt en knall fin tur, flott reisefølge og mange fine fugle- og naturopplevelser.
Øl- bilen: Kjørte :222mil.
               Drakk :7 kasser øl og 35 l. vann
               Tur arter: 155


Personlig fikk jeg 153 turarter og 48 nye lifer- X

Artsliste: 
Dvergdykker
Havsule
Storskarv
Dvergrørdrum
Natthegre
Topphegre
Kuhegre
Strandhegre
Silkehegre
Gråhegre
Purpurhegre
Stork
Skjestork
Bronseibis
Skalletibis
Flamingo
Stokkand
Marmorand
Toppand
Svartglente
Sivhauk
Ørnvåk
Kongeørn
Dvergørn
Tårnfalk
Eleonorafalk
Vandrefalk
Berberfalk
Vaktel
Sivhøne
Sotøne
Trane
Tjeld
Stylteløper
Avosett
Triel
Brakksvale
Dverlo
Sandlo
Hvitbrystlo
Tundralo
Sandløper
Dvergsnipe
Tundrasnipe
Myrsnipe
Lappspove
Småspove
Storspove
Rødstilk
Gluttsnipe
Skogsnipe
Strandsnipe
Steinvender
 Tyvjo
Svartehavsmåke
Hettemåke
Smalnebbmåke
Middelhavsmåke
Sildemåke
Gulbeinmåke
Svartbak
Sandterne
Rovterne
Splitterne
Dvergterne
Hvitkinnsvartterne
Ringdue
Tyrkerdue
Turteldue
Palmedue
Bydue
Kirkeugle
Kanariseiler
Tårnseiler
Gråseiler
Småseiler
Isfugl
Bieter
Hærfugl
Berberspett
Flaggspett
Kalanderlerke
Dverglerke
Topplerke
Fjellerke
Brunstrupesandsvale
Sandsvale
Klippesvale
Låvesvale
Amursvale
Markpiplerke
Trepiplerke
Gulerle
Vintererle
Linerle
Hagebylbyl
Gjerdesmett
Hekkskvett
Rødstrupe
Sørnattergal
Svartrødstjert
Rødstjert
Diademrødstjert
Svartstrupe
Steinskvett
Atlassteinskvett 
Middelhavssteinskvett
Svartsteinskvett
Blåtrost
Svarttrost
Duetrost
Cettisanger
Cistussanger
Gresshoppesanger
Sivsanger
Rørsanger
Maurersanger
Maskesanger
Rødstrupesanger
Svarthodesanger
Punersanger
Tornsanger
Hagesanger
Munk
Eikesanger
Bøksanger
Gransanger
Løvsanger
Fuglekonge
Rødtoppfuglekonge
Gråfluesnapper
Svarthvit fluesnapper
Svartmeis
Kalottmeis
Kjøttmeis
Svartkronesjagra
Varsler
Rødhodevarsler
Skjære
Alpekråke
Ravn
Middelhavsstær
Gråspurv
Bokfink
Gulirisk
Grønnfink
Stillits
Tornirisk
Rosenvingefink
Hekkspurv
Klippespurv
Husspurv
Kornspurv 

 
 


  



 

















2 kommentarer:

  1. Flott sammendrag Jarl Marius. Jeg legger merke til at ølbilen konsumerte en kvart liter øl per kjørte mil. Om man kjører 50 km/t i snitt, blir det en drøy halvliter til hver av dine passasjerer, Papagayo og Tomas, i timen. Med tanke på hærfuglbedriften deres synes jeg det rett og slett blir for svakt. Gi dem beskjed om at de må trene mer før neste samling ;-)

    SvarSlett
  2. Takker.
    Interessant vinklig. Kan vel være enig i at det var en litt slapp holdning til tider, på det værste måtte jeg faktisk snakke til dem.
    Vær du trygg, budskapet skal bringes videre;)

    SvarSlett