mandag 4. april 2011

Bolig kontroll

03/04.2011
Marsmåler(hunn)
Begynte dagen tidlig med å få opp nettene, men på grunn av tykk tåke, som resulterte i tunge våte nett og lite fugl, ga jeg tidlig opp.

Istedet tok like godt en tur på heia, for å bytte ut dårlige fuglekasser og tau samt tømme dem for gammelt innhold. Her oppe var været mye bedre en liten trekk, nesten klar himmel og godt og mildt, rundt 8-9 grader.
Problemet var bare det, at det er en stund siden jeg har sett til kassene og det i tillegg til at mange var hengt opp med ståltråd, som nå er rustet av. Så var det ikke like lett å finne alle, noe jeg ikke heller gjorde.
Mistenker også at noen kasser var fjernet av andre. Da noen kasser jeg husker godt, ikke var på eller under treet de hang på(kasser har det med å ikke løpe for langt vekk i fra stammen).
Alt i alt fikk jeg hengt opp og klargjort 43 kasser i fra Solberg til Holmesland, men med en kjapp gjennomgang oppe i skåla, skal det være nærmere 80 kasser i området. Nå skal det sies at jeg ikke rakk over alt, men det er ikke mange kasser jeg ikke har sjekket.

Fikk også med meg litt fugl i alt "arbeidet". Blant annet 2 Steinskvett(Oenanthe oenanthe), 1 Linerle(Motacilla alba), 1 Duetrost(Turdus pilaris), 1 Vipe(Vanellus vanellus) og 2 Enkeltbekkasin(Gallinago gallinago) m.m. på Kårstøl. Ellers hadde jeg noen Grønnspetter(Picus viridis), en del Bokfink(Fringilla coelebs), Svarttrost(Turdus merula) og meiser. I skumringen hadde jeg 2 spillende Rugde(Scolopax rusticola) og 2 Enkeltbekkasin(Gallinago gallinago) på Holmesland.

Ringmerking:

1 Rødstrupe(Erithacus rubecula)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar