torsdag 24. februar 2011

Og vinteren fortsetter!

03/02.2011- 24/02.2011
I begynnelsen av perioden så det rett og slett ut som at våren nesten hadde tatt over. Svartstrupa(Saxicola torquatus) ble sett både 6, 7, og 12. februar, men er ikke sett siden, ellers har 2 Havørn(Haliaeetus albicilla) blitt sett jevnlig på Jølle- Håle i denne perioden, 2k og sub ad. sådann. Den 9. februar oppdaget jeg en 2k Polarmåke(Larus hyperboreus) i fra kjøkkenbordet. Den oppholdt seg rundt den ene av de to sjarkene som lå på fjorden(Oleanna). Rundt den andre båten var det utrolig mye måker +/- 1000, kan ikke huske jeg har sett så mye måker samlet på Listafjorden før. Det var stort sett stormåker, men også noen få Fiskemåke(Larus canus) og Krykkje(Rissa tridactyla).
Men så, etter å ha hatt det snø fritt en stund og telen nesten hadde gitt seg, snudde værgudene oss ryggen, og vintern satte for fullt inn igjen. Vi har ca. 30 cm snø nå i den skrivende stund(24.02.).
Den 21. februar fant jeg ei død Hornugle(Asio otus) nedenfor bilen. Sannsynligvis kulde og sult som har tatt liv av den. Hadde ellers ei Nøttekråke(Nucifraga caryocatactes) lydyttrende bak om huset.
I går den 23. februar hadde jeg min årets første Sildemåke(Larus fuscus) og jeg tar det som et vårtegn til tross for kulde og snø. Merker også på småfuglene at noe er i gjære, de begynner så vidt å friske opp strupene sine, særlig meisene.
Vi får krysse det vi kan, nå er det jo ikke lenge til mars.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar