mandag 24. januar 2011

Flott "vårdag"

23/01.11
Nydelig vær, skyfri himmel hele dagen, opptil +6 grader og NV-lig bris.
Begynte dagen med litt sjøfuglskåding i fra terrasen. Kom litt sent igang, så det var ikke allverdens med fugl, men kan jo nevne 4 Gråstrupedykker(Podiceps grisegena), 5 Alke(Alca torda) og 1 Lomvi(Uria aalge). Tok så en tur til Nordberg, for å se om det var noen roviser ute og luftet vingene. Det var ikke mye å skryte av, men det dukket nå opp 1 2k Havørn(Haliaeetus albicilla) og 1 ad. Vandrefalk(Falco peregrinus). Var også en tur innover Sigersvoll og over mot Åpta i håp om noen spetter, men det bar fortsatt preg av at vi er i januar. Straks litt mer vinter når èn kommer litt inn i landet.
På Håle var fortsatt 1 Svartstrupe(Saxicola torquatus) på plass, oppdaget den på morgenturen min den 21. januar. Er en skulky liten rakker denne svartstrupa,Vegard Bunes var der for tredje gang for å få den, men mangler den fortsatt, til tross for at jeg hadde den ti minutter før. Godt det ikke var årets bombe:)
Helt på tampen tok jeg turen opp på Jølleheia, for å høre om det var noe liv i Hubroene(Bubo bubo), så tidlig på året. Det skulle jo være perfekte forhold. Gikk opp rett etter solnedgang og satt til det ble nesten helt mørkt. Det var klart og vinden hadde løyet litt og jeg kunne høre noen kuer som gresset, noen hundre meter innforbi meg, så lyden skulle bære godt i kveld, men hubroene uteble. Det er nok kansje litt tidlig ennå, for prøve igjen senere.
Upåklagelig utsikt i fra Jølleheia

Sein kveld på Vest Lista

Får ikke mer moro en det en lager selv!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar